Vatandaşlarımızın Yurtdışında Geçen Sürelerinin Sosyal Güvenlikleri Bakımından Değerlendirilmesine İlişkin Duyuru
Yurtdışında çalışılan sigortalı süreler; T.C. Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) tarafından "Hizmet Birleştirmesi" ve "Hizmet Borçlanması" olarak iki ayrı kategoride değerlendirilmektedir.
1. Hizmet Birleştirmesi
Hizmet birleştirmesi; Türkiye Cumhuriyeti ve Azerbaycan Cumhuriyeti arasındaki Sosyal Güvenlik Sözleşmesi çerçevesinde, vatandaşlarımızın Azerbaycan'da geçen sigortalı süreleriyle Türkiye'de geçen sigortalı sürelerinin birleştirilmesine yönelik yapılan işlemdir.
Vatandaşlarımızın, Azerbaycan'daki sigortalı süreleriyle Türkiye'deki mevcut sigorta sürelerinin birleştirilmesi halinde, (Azerbaycan'daki sigorta primleri Türkiye'ye transfer edilmeden, sadece süreler dikkate alınmaktadır) Türkiye'de ödenen primler karşılığı olarak kısmi aylık bağlanmaktadır. Diğer yandan, Azerbaycan'da çalışılan süreler için ödenmiş primler karşılığı için ise, 65 yaşın tamamlanması halinde, vatandaşlarımız Türkiye'de bulunsalar dahi SGK kanalıyla Azerbaycan Sosyal Güvenlik Kurumu nezdinde (Azerbaycan Cumhuriyeti Devlet Sosyal Müdafaa Fonu) tarafından ödenmek üzere kısmi aylık talebinde bulunabilmektedir.
Hizmet birleştirmesi yapılabilmesi için, Azerbaycan'dan alınan sigorta kartı/numarası veya emek kitapçığının fotokopisinin bir dilekçeyle birlikte SGK'ya "hizmet birleştirmesi" başvurusunda bulunulması gerekmektedir.
2. Hizmet Borçlanması
3201 Sayılı “Yurtdışında Bulunan Türk Vatandaşlarının Yurtdışında Geçen Sürelerinin Sosyal Güvenlikleri Bakımından Değerlendirilmesi Hakkında Kanun” çerçevesinde, yurtdışında geçen sigortalı sürelerin borçlanma suretiyle (Türkiye'deki prime esas kazancın %45'i kadar ödeyerek), tam aylık (yukarıdaki gibi kısmi değil) hakkı elde edilebilmektedir. (Türk vatandaşlığını sonradan kazanan vatandaşlarımızın ancak vatandaşlığa geçtikten sonraki döneme ait hizmet borçlanması başvurusu yapılabilmektedir).
3201 sayılı Kanundan yararlanmak suretiyle Azerbaycan’da sigortalı olarak çalıştıkları süreleri geriye dönük olarak borçlanmak isteyen vatandaşlarımıza, SGK’ya ibraz edilmek üzere, Büyükelçiliğimiz Çalışma ve Sosyal Güvenlik Müşavirliğince elektronik ortamda hizmet belgesi düzenlenmektedir.
01.01.2006 tarihinden önceki yıllara yönelik hizmet belgesi düzenlenebilmesi için, 01.01.2006 tarihinden önceki yıllara ait pasaportların işlem görmüş tüm sayfalarının (giriş-çıkış, vize, oturma izni kaşeli ve nüfus bilgilerinin bulunduğu sayfalar) ve nüfus cüzdanının fotokopileriyle birlikte Müşavirliğimize başvurulması gerekmektedir.
01.01.2006 tarihinden sonraki yıllara ait sigortalı çalışma süreleri için ise aşağıdaki evraklar, Çalışma Müşavirliğimize vatandaşlarımız tarafından ibraz edildiği takdirde hizmet belgesi düzenlenmektedir:
1. Sigortalı olarak çalışma sürelerine ilişkin yazı ve hizmet dökümü; Azerbaycan Cumhuriyeti Devleti Sosyal Müdafaa Fonunavatandaşımız tarafından bizzat başvurularak temin edilir.
Adres: Hasan Aliyev Küçesi No: 135A
2. Oturum belgelerinin aslı (fotokopileriyle birlikte) veya Azerbaycan Devlet Migrasiya (Göç İdaresi) Hizmetinden alınacak oturum sürelerine ilişkin yazının aslı.
3. Pasaportların aslı ve işlem görmüş tüm sayfalarının fotokopisi (giriş-çıkış, vize, oturma izni kaşeli ve nüfus bilgilerinin bulunduğu sayfalar)
Türkiye’de bulunan vatandaşlarımız için sözkonusu hizmet belgesinin düzenlenebilmesini teminen, Azerbaycan’da çalışılan sürede kullanılan pasaportun tüm sayfaları, oturum kartları ve sigorta kartının fotokopisininbir dilekçe ekindeSGK tarafından ilgili elektronik sistem üzerinden Müşavirliğimize iletilmesi gerekmektedir. Sözkonusu belgelerin ibrazının ardından, Müşavirliğimizce ilgili Azerbaycan kurumları nezdinde gerekli işlemler tekemmül ettirilmekte ve alınacak cevap doğrultusunda işlem yapılarak bilgi verilmektedir.
Ev hanımlarının yurtdışı ikamet sürelerine ilişkin düzenlenen İkamet Belgesi (Ev Hanımlığı Belgesi) için ise, yukarıda belirtilen evraklardan sadece pasaport ve oturum belgelerinin ibraz edilmesi yeterli olacaktır.
NOT: Yukarıdaki işlemlerin vatandaşlarımız tarafından şahsen yapılması gerekmekte olup, sözkonusu belgelerin düzenlenmesinde Büyükelçiliğimiz Çalışma ve Sosyal Güvenlik Müşavirliğince herhangi bir harç talep edilmemektedir.
Vatandaşlarımıza önemle duyurulur.
T.C. Bakü Büyükelçiliği
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Müşavirliği
Adres: Samed Vurgun Küçesi No:134 Bakü, Tel: +994 12 449 95 03
Faks: +994 12 449 95 04, e-Posta: baku@csgb.gov.tr
İlgili Dosyalar
Pazartesi - Cuma
09:00 - 12:30 / 14:00 - 18:00
+ 90 312 292 29 29